Als een beginnende webshop-eigenaar kan het je even gaan duizelen. Er is zoveel waar je rekening mee moet houden en zoveel dat je moet regelen. In deze blog geeft ik een aantal tips om een beginnende webshop een succes te maken.

Eigen domein en emailadres

Allereerst is het als webshop natuurlijk belangrijk om een eigen domein te hebben. Bovendien moet je een emailadres aanmaken die past bij deze domeinnaam. Check dus als je een webshop wil beginnen of de domeinnaam bij deze naam nog beschikbaar is. Als deze al in gebruik is zou je de naam van je webshop enigszins kunnen aanpassen, of je kan ervoor kiezen dat jouw domeinnaam iets afwijkt van de webshopnaam. Met dit laatste moet je echter uitkijken, want dit kan verwarrend zijn voor consumenten.

Product

Als startende webshopeigenaar zal je heel erg geneigd zijn om zoveel mogelijk producten te willen aanbieden. Probeer deze drang tegen te houden. Het komt namelijk niet professioneel over als een webshop die kleding verkoopt ook usb sticks verkoopt. Dit doet af aan de professionele uitstraling van jouw webshop. Stel je hebt echt verschillende producten die je wilt aanbieden, dan kan je hier beter verschillende webshops en dus ook verschillende domeinen voor aanmaken.

Doelgroep

Het voordeel van een specifiek product is namelijk ook dat je een bepaalde doelgroep krijgt. Het voordeel hiervan is dat je makkelijker deze doelgroep kan informeren over jouw product. Is het een jonge doelgroep dan is social media een goed kanaal. Is het een oudere doelgroep dan zijn tv en radio misschien een beter alternatief. Als je nog niet goed weet welke doelgroep jij wilt benaderen of hoe jij deze doelgroep moet benaderen, is het misschien een goed idee om hiervoor iemand in te huren. Zo bestaan er bedrijven die zich specialiseren in webshop marketing en precies weten wat nodig is om jouw webshop succesvol te laten worden.

Uiterlijk

Voor het uiterlijk van jouw webshop geldt dat het echt een eigen karakter moet hebben. Je webshop moet er natuurlijk niet uitzien als een standaarddomein dat zo in elkaar in gezet. Echter moet de site wel simpel te besturen blijven. Je wilt immers dat de consument in één oogopslag kan zien wat jij aanbiedt en hoe ze dit kunnen kopen. Bovendien is het ook slim op productfoto’s op de site te zetten zodat de consument weet waar hij aan toe is. Het is alleen wel belangrijk dat dit professionele foto’s zijn.