Telefoneren is de verzending van berichten en gesprekken via een (privé)-telefoonnetwerk. Lokale telefoonservice is over het algemeen het aanbieden van telefoonnetwerken en -diensten binnen een overeengekomen geografisch gebied. In het verleden werd de lokale telefoonservice meestal aangeboden door lokale bedrijven gevestigd in kleinere steden in plaats van grotere, internationale of nationale bedrijven. Aangezien de behoefte aan telefoondiensten groeide, wendden lokale telefoonaanbieders zich tot hun telefoonmaatschappijen klanten om diensten te verlenen buiten hun dienstengebieden.

Telefonie en beveliging

Telefoonserviceproviders bieden telefoondienst aan klanten op een gedeeld netwerk, meestal met behulp van analoge of digitale lijnen. Digitale telefoonlijnen, die digitale circuits gebruiken om spraaksignalen te verzenden, worden vandaag beschouwd als de snelste type telefoontransmissietechnologie die vandaag beschikbaar is. Een analoog signaal dat wordt overgedragen via een telefoonnetwerk met behulp van een geschakelde telefoonlijn wordt meestal een digitaal signaal genoemd. Digitale en analoge telefoondienst kan worden geleverd via een openbaar geschakeld telefoonnetwerk (spot) of een privé-telefoonnetwerk (PTO).Commerciële bedrijven en consumenten toegang tot identieke of zeer vergelijkbare aanbieders van een grote verscheidenheid aan telefoondienstproviders. Grote bedrijven met uitgebreide dekking op het gebied van VoIP (Voice Over Internet Protocol) en IP (Internet Protocol) -systemen voor telefoongesprekken. Zakelijke klanten kunnen een conventionele potten (gewone gebruikelijke, minder beveiligde telefoondienst) gebruiken als het bedrijf alleen geïnteresseerd is in lokale telefoonservice of om lokaal contact op te nemen met klanten. VoIP- en IP-netwerken maken het mogelijk om residentiële klanten met hun cellulaire apparaten en het intranet van het bedrijf te verbinden. Zo’n dergelijke beveiligde verbinding is vooral belangrijk bij gesprekken die niet afgeluisterd mogen worden. Een telefoonservice advocaten is hier een goed voorbeeld van. Bij deze telefonische gesprekken wordt zeer gevoelige informatie gedeeld.

Telefonie als service

Een openbare dienst opereert buiten de grenzen van een bepaalde provider. Sommige openbare-aanbieders worden vermeld in de telefoongids als openbare luchtvaartmaatschappijen en kunnen worden beschouwd als een traditionele telefoondienstprovider. Openbare luchtvaartmaatschappijen bieden een verscheidenheid aan functies, zoals beller-ID, call-wacht, gelijktijdige ring, fax en andere high-tech functies. Dit soort telefoonservices zijn heel erg in trek de laatste  aantal jaren. Wanneer je zelf geen tijd hebt om altijd te telefoon op te nemen, of niet genoeg personeel hiervoor hebt, kan het heel handig zijn om een telefoon dienst in te huren. Deze kunnen, gebaseerd op wat nodig is, de juiste hulp en ondersteuning aan je klanten bieden. Zoals bij het voorbeeld van de advocaat, kan de telefoondienst algemene hulp bieden en kan er indien nodig worden doorverbonden naar een advocaat.