Het woord “influencer” komt regelmatig in de media. Wat is dit nou precies? De vertaling van het woord zegt eigenlijk al genoeg. Een influencer is een persoon die veel invloed uit kan oefenen op zijn of haar volgers. Dit zijn vaak personen die op social media kanalen zoals Instagram of Youtube bekend zijn geworden en een grote groep volgers hebben gekregen. Ben jij actief op social media en overweeg je om een poging te doen tot het worden van een influencer? In deze blog vertel ik je over een aantal voor- en nadelen van het leven van een influencer. 

De voordelen

Eerlijk is eerlijk, het zijn van een influencer komt met vele voordelen. Een groot voordeel waar je misschien al op de hoogte van bent, is de hoeveelheid gratis spullen die je krijgt. Aangezien influencers een trouwe groep volgers hebben, maken merken hier gebruik van voor hun marketing. Als influencer word je daarom vaak benaderd door merken of je hun producten wilt promoten. In ruil hiervoor worden er producten naar je opgestuurd die je vervolgens mag houden voor eigen gebruik. Als beginnend influencer zul je vooral door kleine bedrijven benaderd worden en krijg je ook geen vergoeding voor het werk dat je voor ze doet. Groeit je kanaal, dan zul je steeds vaker verzoeken krijgen van grotere bedrijven. Grote en bekende influencers krijgen regelmatig opdrachten van bekende merken als Calvin Klein of Balenciaga. Het is natuurlijk zeker geen straf als je van zulke grote merken de producten mag houden! Het tweede voordeel van het leven van een influencer heeft hier eigenlijk ook mee te maken. Vaak worden influencers namelijk uitgenodigd voor allerlei leuke reisjes naar het buitenland. Zo zag ik laatst op Instagram dat meerdere Nederlandse influencers met het sieradenmerk Daniel Wellington op een reisje waren naar Zweden. Ook hotels en resorts nodigen influencers vaak gratis uit in ruil voor een aantal posts over de accommodatie. Het leven van een influencer is vaak dus zeker niet vervelend!

De nadelen

Tegenwoordig ben je als influencer eigenlijk net een beroemdheid. Mensen herkennen je op straat en willen met je op de foto. En van privacy valt nauwelijks meer te spreken. Dit is dan ook een groot nadeel aan het zijn van influencer. Natuurlijk lijkt het veel mensen leuk om beroemd te zijn, maar dit gaat vaak wel ten koste van je rust en privacy. Denk je erover na om influencer te proberen te worden, dan is dit iets waar je goed bij stil moet staan. Een ander nadeel dat tegenwoordig steeds meer meespeelt, is dat het enorm moeilijk is om door te breken als influencer. Een aantal jaar geleden was “influencer” nog een heel nieuw begrip en was het relatief makkelijk om bekend te worden hiermee. Tegenwoordig zijn er echter duizenden meiden die proberen door te breken op social media. Wil je dus nog steeds graag influencer worden? Ga er dan de volle 150% voor en wie weet ben jij de nieuwe Negin Mirsalehi of Rianne Meijer!